יום חמישי, 7 בנובמבר 2013

שפם

(הערה מקדימה: פוסט זה הוא חלק מסדרת זיפים, סדרה שתלווה אותנו לכל אורך חודש נובמבר. לחיצה על הקישור או על התגית "זיפים" תוביל לאוסף כל הפוסטים השייכים לסדרה)

אני מעז להגיד את זה: שפם וזקן זה לא אותו דבר. האנשים שמנסים להפוך אותם ליחידה אחת, כל זקני העז הללו למיניהם, משקרים לנו. הזקן הוא אמיתי; השפם הוא מסיכה.

אם הזקן מקרין כלפי חוץ את הגבריות הפנימית, הופך לגלויה ופיזיקלית את מה שאפשר רק לנחש לגבי פנימיותו של הגבר, כל כולו צורה לו, השפם פושט ולובש צורה, כמו מדים, כמו סמל נלבש; השפם הוא אמירה.

הצהרה.

בהקדמה זו אני מציג לכם את חודש Movember, שמתרחש, בצירוף מקרים ממוזל, על אותו חודש שבו אני כותב על שיער פנים. במשפט אחד, חודש מובמבר (שזה כמו נובמבר רק עם מ"ם בהתחלה [ונו"ן בסוף?]) הוא חודש שבו גברים שבדרך כלל אין להם שפם, מגדלים שפם כדי לעורר מודעות לבעיות בריאות של גברים בכלל, וסרטן ערמונית בפרט. כי אין שום דבר שמשדר "סרטן ערמונית הוא סרטן אלים וקטלני, שעם זאת אפשר לטפל בו אם תופסים אותו מוקדם, אז לכו להיבדק באופן קבוע אם אתם בקבוצת סיכון" כמו שפם.

אין זה מפתיע שנבחר דווקא השפם: הוא לא רק בולט וממורכז, גם ידוע לכולנו שבניגוד למאפיינים אחרים של הפרצוף שלך, הוא קודם כל אמירה. ראינו שהוא מייצג אישיות, רומז לנו מי אתה. הזקן משמש בתפקיד דומה, מהווה ברומטר לכמה זקן/רב-און/קוסם אתה. אבל בעוד שהזקן חד-ממדי וישיר, השפם יכול לתעתע. הוא אינו הכרחי במאפייניו, ולכן, צורתו וסגנונו מהווים הצהרה, לא רק אמנותית. כך, בכמה קווים קצרים המהווים צורה אולי גיאומטרית, אנחנו יכולים לזמן את צורתו של היטלר, דאלי, ברט ריינולדס, או פו-מאנצ'ו, כמעט כאילו לבשנו מסיכה של פרצופם כולו. אם להיטלר[1] היה זקן אופייני, או תספורת מוהוק, האם היה מצליח להטביע את חותמו עליהם באותה הצורה, להפוך אותם לאסורים לכל אחד מלבד סאטיריקנים הלועגים לו, או שחקנים המגלמים אותו? בוודאי שלא. אלו היו הופכים אולי לפרט טריוויה גופני, משהו שמאמצים כדי לדמות אותו, בדומה לתספורת החנון השטוחה שלו. אבל לא תחליף לפרצופו. רק לשפם יש כוח כזה.

במובמבר, כל השפמים, כל המסכות, מגויסים למטרה. גדולים וקטנים, שטוחים ועבים, גולשים מעבר לפה או רק מתחת לאף -  נוסף להם איזה סלסול, איזו חתימה, שמהדהדת את מטרת החודש. לא מפתיע שנבחר דווקא השפם: כי אותו אפשר לגייס, אפשר לטעון אותו במשמעות. את המאפיינים האחרים לא. לכן גלחו את הזקן שלכם; הוא לא אומר שום דבר. הצילו חיים. גדלו שפם.



1 - אי אפשר לכתוב על שפם בלי להגיע, מתישהו, להשוואה הזו.

Grab This Widget

0 comments:

הוסף רשומת תגובה